زمان جاری : پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 8:45 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 13
نویسنده پیام
physics-iran آفلاین


ارسال‌ها : 5
عضویت: 8 /4 /1392


تحليل آزمون فيزيك ارشد سال 1390
آزمون فيزيك ارشد امسال متفاوت از سال گذشته بود. آزمون فيزيك 90 دومين سالي بود كه دانشجويان با درسهاي بيشتري نسبت به نوع قديمي آن دست و پنجه نرم مي‌كردند.

درس فيزيك پايه با 20 سوال كه 7 سوال آن از فيزيك پايه 1 يعني مكانيك و 7 سوال از فيزيك پايه 2 يعني الكترومخغناطيس و 6 سوال باقيمانده از مباحثي همچون ترموديناميك، مبحث شاره‌ها و امواج و مباحثي كه در فيزيك پايه 3 تدريس مي‌شود به عنوان اولين درسي است كه پس از زبان عمومي و تخصصي بايد دانشجويان به سوالات آن پاسخ دهند.

درس فيزيك جديد با 1 سوال از سنماتيك نسبتي و 2 سوال از ديناميك ؟ و 3 سوال از جنبه‌هاي موجي و ذره اي تابش الكترومغناطيس به عنوان دومين درسي بود كه دانشجويان با آن روبرو بودند. در َآزمون سال گذشته فيزيك جديد سوالات به مراتب ساده‌تر از درس فيزيك جديد كنكور ارشد سال 90 بود.

درس مكانيك كوانتومي مشتمل بر 12 سوال كه 3 سوال از چاه پتانسيل يك بعدي و بازتاب و 2 سوال از مسئله‌اي اتم هيدروژن و 1 سوال از مبحث تكانه زاويه‌اي ، 1 سوال از مبحث چاه پتانسيل كروي و 2 سوال از مسله اختلال 20 سوال از مبحث ويژه مقادير ويژه بردارها و همچنين 1 سوال از مبحث ماتريس‌ها و جابه جايي‌ها مطرح بود كه كمي از سوالات سال گذشته مشكل تر به نظر مي‌رسيد.

درس الكترومغناطيس كمي از نظر ترتيب سوالات منظم‌تر به نظر مي‌رسيد كه شامل 6 سوال از الكتروستاتيك و 6 سوال نيز ار مباحث مغناطيس و ديناميك داده شده بود. در سوالات يكسال از تابش الكترومغناطيسي سوال مطرح نبود كه در سال گذشته 2 سوال از يك مبحث موجود دشت. موجب مبحث جديدي بود كه امسال از آن سوال بود . چيزي كه در سوالات امسال به چشم مي‌خورد استفاده‌ي چشمگير طراح سوال از تمرينهاي آخر فصل كتاب ميلفورد بود كه 2 سوال از تمرينهاي يكي از فصول ميلفورد جزء سوالات بود.

درس مكانيك كلاسيك امسال بر خلاف سال گذشته آسانتر بود و تمركز طراح سولا بر روي فصول اوليه مكانيك تحليلي بود. 3 سوال از مبحث نيروي مركزي و گرانش و 3 سوال از قوانين بقا و پاستيكي مطرح بود كه 50 درصد سوالات را به خود اختصاص مي‌دادند . 1 سوال از نوسانات كوچك، 2 سوال از ديناميك ذره در چند بعد 1 سوال از دستگاه مختصات نالخت، 1 سوال از مبحث هاميلتوني والاگرانژي و 1 سوال از ديناميك دوراني مطرح بود. به طور كلي مي‌توان گفت كه حدود 70 درصد سوالات از مكانيك تحليلي 1 در فيزيك ارشد سال 90 براي درس مكانيك تحليلي آمده بود.
تمامي 6 سوال درس ترموديناميك از ترموديناميك بود و هيچ سوالي از مكانيك آماري و آمارهاي كوانتومي داده نشده بود.
آخرين درسي كه دانشجويان بايد به سوالات آن پاسخ مي‌دادند درس رياضي فيزيك شامل 12 سوال بودا كه به ترتيب 1سوال از مشتق برداري حساب تا؟، 1 سوال از نظريه گروه، 2 سوال از آناليز برداري ، 1 سوال از ماتريس‌ها و دترمينان،‌ها، 2 سوال از آناليز مختلط كه هيچ كدام از اين 2 سوال به حساب مانده‌ها اختصاص نداشت تها سوالاتي بودكه از فصول مهم 6 ون 7 كتاب آزمكن به عنوان سال از اين فصول مطرح بودند 1 سال از معادله يفرانسيل و 2 سوال از سري فوريه و 2 سوال از توابع خاص يعني توابع بتا و گاماو تابع سبل آخرين سوالاتي بودند كه دانشجويان بايد به آن جواب مي دادند. سوالات رياضي فيزيك امسال ساده تر از سال گذشته بودند.

منبع: ماهان

شنبه 08 تیر 1392 - 23:29
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :