زمان جاری : پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 10:45 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 35
نویسنده پیام
physics-iran آفلاین


ارسال‌ها : 5
عضویت: 8 /4 /1392


تحلیل آزمون سال 92 کارشناسی ارشد مجموعه فیزیک
الکترومغناطیس
در سال 91 پراكندگي سؤالات محدود به چند موضوع خاص همانند معادلات لاپلاس و قوانين ماكسول و امواج الكترومغناطيس بوده است ولي در سال 92 سعي شده بود كه از اكثر مباحث درسي حداقل يك سوال آمده باشد و از نظر پوششي تمام مباحث را پوشش دهد.
در چند مبحث مانند انرژي الكتريكي، ميدان‌ها، قانون گاوس سؤالات 91 و 92 كاملاً هم سطح بوده و در مباحثي چون معادلات لاپلاس، امواج الكترومغناطيسي، قوانين ماكسول سوالات 91 سخت‌تر از سال 92 بوده است و فقط در مورد مبحث مقاومت الكتريكي در چگالي جريان‌ها 2 برابر سال قبل سوال آمده بود كه سخت‌تر از سال 91 بوده است.
در سال 92 به مباحث آخر كتاب الكترومغناطيس توجه بيشتري شده بود و از مباحثي چون موجبرها، معادله پيوستگي القاي متقابل و ترانسفورماتورها مطرح شده بود كه نسبت به سطح درس، اين سؤالات را مي‌توان جزء سؤالات سخت‌تر در نظر گرفت.

ترمودینامیک آماری
در اين درس همانند سال‌هاي قبل، سؤالات تكراري نبود و همانند سؤالات سال‌هاي قبل مطرح نشده است و همواره (به روال سال‌‌هاي گذشته) سوالات مطرح شده در اين درس هر سال 50 درصد به موضوعات جديد اختصاص داده مي‌شود و امسال نوبت مباحثي چون آنسامبل‌‌ها و تغيير فازها و گازهاي الكتروني بود كه از هر كدام يك سؤال مطرح شد كه در سطح متوسط قرار مي‌گيرد. در عمل اين سؤال همانند 6 سؤال سال‌هاي 90 و 91 در يك سطح بوده است.
نكته‌ي جالب در آزمون امسال اين بود كه از هر مبحث تنها 1 سؤال مطرح شده بود و مباحث مشابه با سال 91 تنها در دو مورد معادله حالت و انرژي داخلي و گاز فوتوني بود. بيشتر تست‌ها از كتاب فيزيك آماري هوانگ و مكانيك آماري پتريا طرح شده بود.

ریاضی فیزیک
12 سوال مطرح شده در آزمون 92 داراي پراكندگي بسيار خوبي بين مباحث است و سعي شده‌ است از هر مبحث موجود يك سؤال آورده شود. در آزمون سال 92 مباحث جديدي مانند بردار، انتگرال روي سطح، نظريه گروه و حل معادلات به روش تابع گرين نيز سؤال مطرح شده است كه در كل سطح اين سؤالات از متوسط به بالا خود بودند. مباحث مربوط به تبديلات لاپلاس و كرل و گراديان از جمله مباحثي بود كه در سال 92 از آنها سؤال مطرح نشده است. سؤالات مطرح شده در مباحث دترمينان و ماتريس و عملگرها سخت‌تر از سال گذشته بود و سؤالات و مبحث توابع خاص و توابع تحليلي و شرط كوشي ساده‌تر از پارسال بود. در يك جمع‌بندي كلي مي‌توان سؤالات 91 و 92 را از نظر سختي در يك سطح دانست.

زبان تخصصی
به طور کلی زبان كارشناسي ارشد در این رشته از 30 سوال عمومی و تخصصی تشکیل شده است. این سوالات از 15 سوال عمومی که شامل 10 سوال واژگان که مانند چند سال اخیر از کتاب essential words for TOEFl طراحی شده است و 5 سوال مربوط به بخش Cloze Test است که بیشتر از دانش گرامری دانشجو براي پاسخگويي استفاده كرده است. اما 15 سوال تخصصی از 3 متن تخصصی طراحی شده بود که در مقايسه با سال گذشته تقريباً در يك سطح قرار داشتند، با توجه به اين موضوع كه متون زبان تخصصي ممكن است هر سال از منابع متفاوت و نامشخص طرح شود، مطالعه بيشتر متون مرتبط و آشنايي با لغات و اصطلاحات تخصصي به داوطلبان توصيه مي‌شود.

فیزیک پایه
در اين درس همانند سال‌هاي قبل به كليه مباحث توجه ويژه داشته و سؤالات هم از نظر پراكندگي در مباحث و هم بودجه‌بندي مباحث 75 درصد همانند سال‌هاي 90 و 91 بوده است. در اين آزمون به مباحث فيزيكي نوري (اپتيك) توجه خاصي داشته و 2 سوال از آن مطرح شده است، كه جزء‌ سؤالات متوسط به بالا بود و مبحث اثر دوپلر از آن حذف گرديده است.
از بردارها كه مبحث پايه‌اي است امسال يك سؤال متوسط مطرح شده و از مبحث گشتاور مغناطيسي و قانون بيوساوار يك سوال سخت مطرح شده بود. در ساير مباحث از جمله مبحث سطح شيبدار و جريان الكتريكي با كاهش تعداد سؤالات اختصاص يافته از 2 به 1 سؤال كاهش يافته و سختي سوال نيز بيشتر شد و از جمله سؤالات بسيار سخت آزمون بود ولي در ساير مباحث سؤالات سال 91 سخت‌تر بوده است. در كل مي‌توان گفت كه سؤالات سال 92 اين درس ساده‌تر از سؤالات سال 91 مي‌باشد.
بيشتر تست‌هاي طرح شده نيز از كتاب فيزيك هاليدي بود.

فیزیک جدید
6 سوال مطرح شده در آزمون امسال توجه‌ ويژه‌اي (مانند پارسال) به مبحث قانون بقا داشته و به جاي 3 سؤال، 4 سوال به آن اختصاص داده بودند و سوالات در سطح سوالات پارسال بوده است. از مباحث ناورداي در آزمون 92 مطرح نشده بود و در عوض از مباحثي چون قوانين بتا و آزمايش‌ موزلي سوال آمده است، با توجه به تعداد سؤالاتي كه به اين درس اختصاص مي‌يابد.
پراكندگي مناسبي براي مباحث در نظر گرفته شده است. در كل مي‌توان گفت كه سوالات اين درس هم سطح سوالات سال 90 و 91 مي‌باشد.
بيشتر تست‌هاي فيزيك جديد از كتاب فيزيك هاليدي ـ‌ فيزيك جديد سلز طرح شده بود. در اين آزمون 2 سؤال وجود داشت كه حتي با مطالعه‌ي دقيق و كامل مباحث به راحتي قابل پاسخگويي نبودند و سؤالات بسيار سختي بودند.

مکانیک تحلیلی
در سؤالات مطرح شده در اين درس همانند سال قبل سعي در اين شده است كه كليه مباحث مربوط پوشش داده شود و از نظر بودجه‌بندي نيز همان بودجه‌بندي آزموني سال 91 نيز رعايت شده با اين تفاوت كه مبحث پراكندگي ذرات در آزمون 92 نيز يك سؤال را به خود اختصاص داده است.
سوالات 92 در كل سخت‌تر از سؤالات سال 91 است بويژه در مباحثي چون سيستم ذرات، جذب و قوانين بقا، حركت نوساني و حركت‌‌هاي دوراني و ساير سؤالات مانند مبحث آونگ‌ها (هم سطح پارسال) و حركت تحت نيروي مركزي، نيروهاي وابسته به سرعت، حركت ساده‌تر از سال 91 بوده است.
بيشتر تست‌هاي مطرح شده نيز از كتاب‌هاي مكانيك سايمون و ديناميك ماريون طرح شده بود. يك سؤال نيز وجود داشت كه با مطالعه دقيق و كامل مباحث به راحتي قابل پاسخگويي نبود.

مکانیک کوانتومی
در اين درس پراكندگي سؤالات دقيقاً همانند سال 91 بوده و از مباحث يكساني سؤال آمده بود، تنها فرق سؤالات 92 با سؤالات سال 91 در مورد مبحث روش‌هاي وردشي محاسبه حالت‌ها است كه در سال گذشته سوالي از آن مطرح نشده بود. تعداد سؤالات هر مبحث نيز تغيير چنداني نكرده و به جز در مبحث هايزنبرگ ساير سوالات آزمون 92 از آزمون 91 ساده‌تر و يا هم سطح بوده است. سوال مربوط به مبحث وردشي جز سؤالات متوسط قرار مي‌گيرد و از 12 سؤال مطرح شده سؤالات مربوط به مبحث تكانه‌ها و اسپين چه از نظر تعداد و چه از نظر سطح سوال هم سطح آزمون 91 بوده است.
تست‌هاي اين درس از كتاب مكانيك كوانتومي كاسيروويچ طرح شده بود. در اين آزمون (سال 92) سؤالي وجود نداشت كه با مطالعه دقيق و كامل مباحث نتوان جواب داد، تمام سؤالات مطرح شده نيز محاسباتي محض بودند.

تحلیل کلی
در يك نگاه كلي مي‌توان گفت سطح سؤالات آزمون سال 92 رشته فيزيك نسبت به سال قبل (سال 91) از سطح متعادل‌تري برخوردار بوده و به پراكندگي موضوعات در كليه دروس توجه خاصي شده بود، سختي سؤالات در هر درس به گونه‌اي بود كه سؤالات 91 را مي‌توان سخت‌تر از سؤالات سال 92 دانست.
همانند سال‌هاي اخير از درس فيزيك پايه 20 سؤال مطرح شده بود كه عملاً اين سؤالات همان پراكندگي موضوعي آزمون سال قبل را نيز دارا بود فقط در دو مبحث بردارها و اپتيك سوال جديد مطرح شده بود كه سطح ساده‌اي را دارا بود اما به اين موضوع بايد توجه داشت كه در اين درس تعداد سؤالات مبحث سطح شيب‌دار و جريان الكتريكي ثابت، كمتر از سال گذشته بود ولي سؤالات اين مباحث دشوارتر طرح گرديده بود. در درس مكانيك كوانتومي امسال دقيقاً همانند سال قبل از همان مباحث سؤال مطرح شده بود و فقط در مبحث روش وردشي يك سوال مطرح گرديده بود و در كل سؤالات اين درس نسبت به سال گذشته سطح ساده‌تري را داشت. در درس الكترومغناطيس توجه خاصي به مباحث موجبرها و معادلات پيوستگي وجود داشت كه 2 سؤال از اين مباحث جديد در آزمون مطرح شده بود اما همانند دو درس قبلي سطح سؤالات آزمون سال 91 از سال 92 بالاتر بود. در درس مكانيك تحليلي بر خلاف سه درس ذكر شده قبلي سؤالات مطرح شده بسيار سخت‌تر از سال گذشته بوده و حدود 90 درصد از مباحث با مباحث سال 91 مشترك بوده‌اند، در سه درس رياضي ـ‌ فيزيك، ترموديناميك آماري، فيزيك جديد همانند سال‌هاي گذشته سعي شده بود كه 50 درصد از مباحث آزموني مباحث جديد باشد. در درس رياضي‌ـ فيزيك سطح سؤالات مطرح شده را مي‌توان برابر با سطح سؤالات 91 دانست. در درس ترموديناميك آماري به جز دو مبحث معادله حالت و گاز فوتوني ساير مباحث آزموني كاملاً جديد و سطح سؤالات را نيز مي‌توان جز سؤالات متوسط در نظر گرفت و در نهايت در درس فيزيك جديد همانند سال‌هاي قبل توجه خاصي به مبحث قانون بقا شده بود و چهار سؤال از شش سؤال مطرح شده از اين مبحث بود كه همانند سؤالات سال 91 از سطح متوسطي برخوردار بودند.
در انتها نيز مي‌توان گفت كه همانند سال‌هاي گذشته سوالات طرح شده از منابعي چون فيزيك هاليدي، مكانيك كوانتومي گاسيروويچ، الكترومغناطيس ميلفورد، مكانيك تحليلي سايمون و ماريون و رياضي ـ فيزيك آرفكن، مكانيك آماري هوانگ و پتريا و فيزيك جديد سلز استفاده شده بود.

منبع: مدرسان شریف

شنبه 08 تیر 1392 - 01:05
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :