زمان جاری : جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 4:21 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 14
نویسنده پیام
physics-iran آفلاین


ارسال‌ها : 5
عضویت: 8 /4 /1392


تحلیل آزمون سال 91 کارشناسی ارشد مجموعه فیزیک
ترمودینامیک و مکانیک آماری
در آزمون كارشناسي ارشد مجموعه فيزيك سال 91 (بهمن 90)، از درس ترموديناميك و مكانيك آماري در هر دو سال 90 و 91، 6 تست مطرح شده است. با توجه به جوان بودن اين رشته در آزمون كارشناسي ارشد فيزيك به نظر مي‌رسد طراحان هنوز به جمع‌بندي كلي نرسيده‌اند كه از هر مبحث مي‌بايست چند تست مطرح شود، به طوري كه در سال 90 بيشتر وزن به ترموديناميك داده شده و هيچ سؤال مستقيمي از مكانيك آماري طرح نشده است اما در سال 91، 3 سؤال از مكانيك آماري طرح شده است. به هر طريق مانند درس فيزيك جديد، 6 تست براي مباحث گسترده‌ي ترموديناميك كم است و لذا ممكن است در هر سال از مباحث جديدي تست طرح شود به همين علت، مطالعه‌ي دقيق همه‌ي مباحث ترموديناميك آماري توصيه مي‌شود.

ریاضی فیزیک
در آزمون كارشناسي ارشد مجموعه فيزيك سال 91 (بهمن 90)، از درس رياضي فيزيك مانند سال گذشته 12 تست مطرح شده كه از لحاظ بودجه‌بندي از مبحث آناليز برداري 2 تست در سال 90 و تنها 1 تست ساده در سال 91 مطرح شده است. در آزمون امسال، 3 تست از ماتريس و عملگر‌ها مطرح شده و در سال 90 تنها 1 تست كه وزن بالايي به مبحث عملگرها با 2 تست مستقل داده شده است. هم‌چنين در هر دو سال، 1 سؤال از ويژه‌ مقادير يك ماتريس داده شده است كه به نظر مي‌رسد اين 1 تست در سال‌هاي بعد نيز از اين مبحث طرح خواهد شد. از سري‌ها در هر سال 1 تست طرح شده است و از توابع مختلط در هر سال 2 تست كه به نظر مي‌رسد اين تعداد در سال‌هاي بعد نيز تكرار شود اما بطور كلي سؤالات توابع مختلط در سال 91 اندكي دشوارترند. از انتگرال‌هاي مختلط در سال 91، 2 تست و در سال 90، 1 تست مطرح شده كه تست طرح شده در سال گذشته دشوارتر بوده و نياز به انتگرال‌گيري پيچيده‌تري دارد. از معادلات ديفرانسيل معمولي در سال 91، 1 تست و در سال 90، 2 تست طرح شده است و به نظر مي‌رسد طرح يك تست از اين مبحث در سال‌هاي بعد قطعي است. اما در سال 91 مانند سال 89، 1 تست از تبديلات انتگرالي طرح شده است در حالي كه در سال گذشته هيچ تستي از اين مبحث طرح نشده است، لذا مباحث مربوط به اين قسمت بهتر است مطالعه شود. از سري فوريه در تمامي سال‌ها يك سؤال مطرح شده است و طرح يك سؤال در سال‌هاي بعدي نيز بسيار محتمل است و با توجه به سادگي سؤال‌هاي طرح شده مي‌توان با مطالعه به سادگي به آن پاسخ گفت. اما در سال 90 براي اولين بار از مبحث نظريه‌ي گروه و تانسور‌ها سؤال طرح شده است. به نظر مي‌رسد كه اين روند در سال‌هاي بعد مجدداً تكرار شود و انتظار مي‌رود از اين مباحث علي‌الخصوص تانسورها در سال‌هاي بعد نيز تست طرح شود.

فیزیک پایه
در آزمون كارشناسي ارشد مجموعه فيزيك سال 91 (بهمن 90)، از درس فيزيك پايه 1و 2و 3 مانند سال گذشته 20 سوال مطرح شد، كه از مبحث اندازه‌گيري طرح شده كه سوال جديدي است و در سال‌هاي گذشته از اين مبحث و به اين شكل سؤالي طرح نشده است. در آزمون سال90 يك سؤال از مبحث سينماتيك و 4 سؤال از مبحث ديناميك طرح شده است كه در مبحث ديناميك هم در سال 90 و هم در سال 91 گرايش به طرح سؤال از مبحث قرقره ديده مي‌شود. در هر دو سال يك سؤال از مبحث برخورد مطرح شد و به صورت صريح در هيچ يك از دو سال از نوسان سؤالي طرح نشده است. در سال 91 چهار سؤال از الكترواستاتيك طرح شده كه يك سوال از سال 90 بيشتر است و سطح اين سؤال با سؤالات سال قبل يكي است و هم‌چنين در سال 91 دو تست از مبحث ميدان مغناطيسي طرح شد كه بازهم گرايش به تست‌هاي محاسباتي ديده مي‌شود. هم‌چنين در آزمون امسال سؤالي از القاي مغناطيسي طرح نشد، در حالي كه در سال 90 يك سؤال مفهومي و در عين حال ساده از القا طرح شده است. در آزمون 90 و 91، 2 سؤال از مباحث موج/صوت/اثر دوپلر طرح شد كه به نظر مي‌رسد طراحان هر سال حداقل يك سؤال از اثر دوپلر صوتي، مطرح خواهند كرد. هم‌چنين از مبحث شاره‌ها در هر دو سال، سؤال مطرح شده است كه سؤال سال 91 بسيار دشوارتر است. در هر دو سال سه سؤال از ترموديناميك مطرح شده است كه در سال 91 يك سؤال از رسانش گرمايي، يكي از انبساط طولي و يكي از مبحث گازهاست و با توجه به متفاوت بودن مباحث مطرح شده در سال 91، با ترموديناميك سال 90 مي‌بايست كل مبحث ترموديناميك به دقت مطالعه شود. مي‌توان گفت از مبحث نور نيز تاكنون سؤالي طرح نشده است احتمال طراحي سؤال از اين مبحث در سال‌هاي بعد وجود دارد.

فیزیک جدید
در آزمون كارشناسي ارشد سال 91 (بهمن 90)، از درس فيزيك جديد مانند سال گذشته 6 تست مطرح شده است كه سه تست از سينماتيك نسبيتي بود كه در سال 90 از اين مبحث 1 تست طراحي شده است و اين تست از تبديل نسبيتي ميدان‌ها است. با توجه به گرايش طراحان به طرح تست از مباحث نسبيت خاص، در سال 91، تمامي تست‌هاي درس فيزيك جديد از اين مبحث است، در هر دو سال 90 و 91 دو تست از ديناميك نسبيتي مطرح شده است و در هر دو سال يكي از اين دو تست در قالب واپاشي فيزيك هسته‌اي مطرح شده است. در سال 90 سه تست از مباحث تابش جسم سياه، فيزيك هسته‌اي (نيمه عمر) و كوانتومي بوهر مطرح شده است كه در سال 91 از اين مباحث، تستي طرح نشده است. به طور كلي فيزيك جديد درس گسترده‌اي است و 6 تست براي آن بسيار كم است؛ لذا داوطلبان مي‌بايست همه‌ي مباحث را به دقت بخوانند چون امكان طرح تست از هر مبحث وجود دارد.

الکترومغناطیس
در آزمون كارشناسي ارشد سال 91 (بهمن 90)، مجموعه فيزيك، تحليل درس الكترومغناطيس را مي‌توان در سه كلمه خلاصه كرد: مفهومي، دشوار و فراتر از سطح كارشناسي.
در هيچ يك از سال‌هاي 90 و 91 از مباحث آناليز برداري، معادلات لاپلاس، قانون آمپر و شرايط مرزي در مغناطيس ساكن به طور صريح سؤالي طرح نشده است و با توجه به اهميت مفاهيم در نظر طراحان امكان طرح سؤال از مباحث ساده‌تر و پايه‌اي‌تر در سال‌هاي آينده نيز كم است. در آزمون امسال يك سؤال از شدت ميدان الكتريكي ساكن طرح شده است كه در سال 90 از آن مبحث، سؤالي مطرح نشده است و در عوض از پتانسيل الكتريكي در سال 90 سؤال طرح شده است و هم‌چنين از مباحث "انرژي الكترواستاتيكي" و "خازن" كه در سال 91 تستي مطرح نشده است. از مبحث "روش تصاوير" در هر دو سال سؤال طرح شده است كه سؤال سال 91 مفهومي‌تر است. از "جريان‌هاي الكتريكي" در سال 90 سؤال مطرح نبوده است اما در سال 91 دو تست از اين مبحث طرح شده است. از مبحث "ميدان مغناطيسي ساكن" در آزمون امسال تستي طرح نشده است، اما يك سؤال به نسبت مفهومي در سال 90 طرح شده است. از "مواد مغناطيسي" در هر دو سال يك تست طرح شده است. از القا در سال 90، 2 تست طرح شده است ولي در آزمون امسال تستي طرح نشده كه با توجه به اهميت اين مطلب احتمال طراحي تست از آن در سال‌هاي آينده وجود دارد. اما شاهكار طراحان در طراحي تست از مباحث "انرژي و تكانه‌ي الكترومغناطيسي" در سال 91 است كه 3 تست از اين مباحث طرح شده است كه هر سه دشوار و مفهومي هستند و حل آنها به سادگي ميسر نخواهد بود مگر براي داوطلباني كه قبلاً اين مباحث را مطالعه كرده باشند و يا مشابه اين مسائل را حل كرده باشند. همچنين تست شماره‌ي 79 كه از مبحث تابش است مفهومي است و حل آن نيز دشوار است و از اين مباحث در سال 90 تستي طرح نشده است. در سال 91، 1 تست از نسبيت خاص مطرح شده است كه در سال 90 از آن تستي مطرح نشده است و در عوض تستي از "معادلات ماكسول" در سال 90 مطرح شده است كه در آزمون ارشد فيزيك امسال تستي از اين مبحث وجود ندارد. از مبحث مهم "امواج" نيز 1 تست در هر سال مطرح شده و انتظار مي‌رود اين روند در سال‌هاي بعد هم ادامه يابد.

مکانیک کلاسیک
در آزمون كارشناسي ارشد سال 91 (بهمن 90)، از درس مكانيك كلاسيك مانند سال گذشته 12 تست طرح شده است و با توجه به تعداد سؤالات مفهومي، سطح دشواري تقريباً در اين دو يكسان بوده است. از "سينماتيك نيوتني" در هيچ يك از دو سال سؤالي مطرح نشده است و شايد اين مسئله به خاطر آن است كه بيشتر سؤالات از اين مبحث در قالب درس فيزيك پايه طرح مي‌شوند. از "ديناميك نيوتني" 2 سؤال در سال 90 مطرح شده و 1سوال در سال 91. از "دستگاه ذرات" در سال 90 سؤالي طرح نشده ولي امسال، 1سؤال در قالب جرم متغير طرح شده كه با توجه به اهميت، زيبايي و دشواري سؤالات اين مبحث، احتمال طرح تست از آن در سال‌هاي آينده نيز وجود دارد. از مبحث "برخورد" در هر دو سال، 1 سؤال مطرح شده كه در قالب فيزيك هسته‌اي بوده است. از مبحث "دستگاه‌هاي نالخت" در سال 90 سؤالي طرح نشده است اما امسال، 2 سؤال، كه يكي مفهومي است مطرح شده است و به نظر مي‌رسد با توجه به اهميت اين مطلب در سال‌هاي آينده نيز احتمالاً از اين مبحث سؤال طرح خواهد شد. از گرانش و نيروي مركزي در سال گذشته، 3 سؤال و در سال 91، 2 سؤال مطرح شده كه سؤالات متعادل است. از مبحث "دوران" در سال 90 سؤال طرح نشده است ولي در سال 91، 1 سؤال طرح شده. از روش لاگرانژي/هاميلتوني در سال گذشته، 3 سؤال و امسال، 2 سؤال طرح شده است كه يكي مفهومي است و به نظر مي‌رسد طرح دو سؤال از اين مبحث در سال‌هاي بعد نيز قطعي باشد. از "دوران جسم صلب" در هر سال يك سؤال مطرح شده است كه به نسبت ساده مي‌باشند و به روش‌هاي پيشرفته‌تر نظير تانسور لختي براي حل آنها احتياجي نيست. از "نوسان"، 2سؤال در سال گذشته طرح شده است ولي در سال 91 تستي طرح نشده است اما با توجه به سؤالات سال‌هاي قبل، از اين مبحث احتمالاً سؤالاتي در سال‌هاي بعد نيز مطرح خواهد شد. همچنين در سال 91 يك سؤال از تعادل ايستا مطرح شده است.

مکانیک کوانتومی
در آزمون كارشناسي ارشد مجموعه فيزيك سال 91 (بهمن 90)، از درس مكانيك كوانتومي مانند سال گذشته 12 سوال مطرح شده است. بودجه‌بندي سوالات به اين‌ترتيب بوده كه از مبحث روابط عدم قطعيت 1 سؤال مطرح شد در حالي‌كه در سال 90 از اين مبحث سؤالي طرح نشده است. از مبحث معادله‌ي شرودينگر مستقل از زمان 1 سوال مطرح شده در حالي كه در سال 90 سه سؤال از پتانسيل‌هاي يك بعدي در قالب معادلة شرودينگر طرح شده بود كه به نظر مي‌رسد طراحان بيش از آنچه نياز است به اين مبحث توجه كرده‌ بودند و لذا در آزمون امسال تنها يك تست به اين مبحث اختصاص يافت كه معقول‌تر است. در سال 90 هيچ سؤالي از نوسانگر هماهنگ به صورت صريح طرح نشده است اما در سال 91، 1 تست ساده و مفهومي در قالب فرميوني از اين مبحث مطرح شده بود. از سامانه‌هاي بس‌ذره‌اي در سال 91 دو تست مطرح شده كه يكي بيشتر از سال 90 است و هر دوي اين تست‌ها مفهومي و دشوارند و يكي مختص به گاز الكترون آزاد بوده است كه اساساً وراي دانش مكانيك كوانتومي كارشناسي است. از مباني رياضي مكانيك كوانتومي در سال 91 هيچ سؤالي مطرح نشده است در حالي‌كه در سال 90، 2 سؤال از اين مبحث مطرح بود. از مكانيك كوانتومي سه بعدي و تكانه‌ي زاويه‌اي در هر دو سال دو تست مطرح شده است اما تست‌هاي سال 91 آشكارا دشوارتر بوده است و حل يكي نياز به لم بيكر-كمپل-هاسدورف يا درك عميق دوران در سطح كارشناسي ارشد دارد. از مبحث اسپين و جمع تكانه‌ي زاويه‌اي در هر دو سال 2 تست مطرح شده است كه يكي از مبحث جمع تكانه‌ي زاويه‌اي است و به نظر مي‌رسد روند طرح يك تست از اين مبحث تثبيت شده است. از نظرية اختلال در سال 91، 2 تست طرح شده كه يكي بيشتر از سال 90 است و يكي از تست‌ها مفهومي و دشوار است. همچنين در سال 91 همچون سال 89، 1 تست از پراكندگي مطرح شده است كه به روش پاره‌موج‌ها مربوط است و به نظر مي‌رسد بعد از وقفه‌اي طولاني كه تا سال 89 در طرح تست از اين مبحث وجود داشت، اين مبحث دوباره مورد توجه طراحان قرار گرفته است. هم‌چنين يك تست از فرومغناطيس (مدل هايزنبرگ) در سال 91 مطرح شده است كه بسيار دشوار و وراي سطح مكانيك كوانتومي كارشناسي است و در سطح مكانيك آماري پيشرفته‌ي 2 كارشناسي ارشد مي‌باشد. بطور كلي در سال 91 تست‌هاي كوانتوم مفهومي‌تر و دشوارتر از تست‌هاي سال 90 بودند.

زبان تخصصی
در آزمون كارشناسي ارشد فيزيك سال 91 (بهمن 90)، مانند سال گذشته 15 سوال تخصصي زبان تخصصي مطرح شد. سوالات سال 91، ساده و روان بودند و سوالات سال 90 از لحاظ ضريب سختي در سطح بالاتري بودند. در تحليل سوالات زبان تخصصي فيزيك مي‌توان گفت تقسيم‌بندي سوالات به دو بخش لغات تخصصي و درك مطلب با اين هدف بوده است كه داوطلبان گرامي متوجه باشند كه پاسخ‌دهي به سوالات زبان دو توانايي ايشان را مي‌طلبد.
1ـ تسلط به لغات تخصصي
2ـ تسلط به مهارت‌هاي 16 گانه درك مطلب
توجه داشته باشيد كه حتي براي پاسخ‌دهي به سوالات درك مطلب نيز بايد لغات تخصصي را بدانيد. اما مهارت‌هاي 16گانه براي نيل به اين هدف است كه اگر داوطلبان در سر آزمون ارشد به متوني برخوردند كه مشكل بوده يا غير فهم است براي پاسخ‌دهي به اين گونه سوالات از مهارت‌هاي 16گانه درك مطلب استفاده كنند.
مهارت‌هاي درك مطلب به عنوان فصل Reading comprehension در كتب زبان تخصصي مدرسان شريف آورده شده است. بعد از مهارت‌ها يك سري متون آورده شده است كه شما مي‌توانيد به عنوان تمرين يادگيري مهارت‌ها از اين متون استفاده كنيد. با آرزوي موفقيت شما در آزمون كارشناسي ارشد.
منبع : مدرسان شریف

شنبه 08 تیر 1392 - 01:02
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :